Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Förlossningen

Av Bergenstråle - 9 februari 2011 09:06

Min förlossningsberättelse och rättningar från journalen.Jag skriver här ner vad jag själv minns och lite av vad det finns för anteckningar från sjukhusets sida.


Kom in till förlossningen dagen innan min andra överburenhetskontroll skulle infinna sig. Orkade inte med denna graviditet längre! Var mycket stor, hade nästan gått upp 30 kg (53 - 79 kg) under graviditeten. I slutet samlade jag på mig massor av vätska i kroppen och var mycket trött och hade ont i lederna som svullnade i värmen.


Talade om för personalen på förlossningen att jag inte orkade med detta längre och jag var mycket ledsen under hela samtalet.


Jag fick genomgå en undersökning där de undersöker om livmodertappen är redo för en födsel. De sa att jag var "mogen". Jag fick beskedet om att vi var välkomna tillbaka till dem på morgonen dagen därefter för en igångsättning. Blev erbjuden sömntabletter för att jag skulle kunna sova ut ordentligt vilket jag inte ville ha.


Dagen därpå åkte jag och min man Erik och min mamma in till förlossningen för igångsättning! Först gjorde de lite undersökninga: yttre palpation - huvudläge, fixerad i bäckeningång. CTG normal, fosterljuden låg på 143 slag per minut och var normala, undersöning vaginalt - livmodertappen var 50% utplånad och var medium konsistens och jag var öppen 0,5 - 1,5 cm). Blev igångsatt med gel - Gel Minprostin som fungerade bra då jag slapp göra om det för värkarbetet satte igång rätt så fort.


  • 2008-07-14 Kom in till förlossningen för igångsättningen kl. 08.30 och fick liknande mensvärk kl. 10.35
  • 13.50 upplever sammandragningar (kopplar CTG fina hjärtljud).
  • 15.05 Bm byte. Känner av sammandragningarna mer och mer, men de är hanterbara fortfarande. (CTG kopplas för ny bedömning).
  • 15.45 sammandragningarna tar i allt mer i styrka och duration. Fortfarande öppnen 1,5 cm. Fortsatt induktion med amniotomi.
  • 16.30 Fick komma till ett förlossningsrum - öppen 2 kan vidgas till 3 cm. Hinnorna är hela. Läkaren konstaktas och konstanterar samma sak. Fr ordenerat Syntocinondropp istället för att huvudet ska gå ner. hjärtljuden ser fina ut.
  • Här i mellan någonstans fick jag syrgas som de tjatade till sig att jag skulle använda. Till sist så gick jag med på det. Jag ville från början ha en naturlig förlossning och hade därför fått ett förlossningsrum med badkar.
  • 21.30 CTG utan anmärkning. Bebisens huvud har stått högt upp coh vart uppskutbart. kl.20.10 går vattnet spontant. Jag hade mycket täta värkar så det värkstimulerande droppet höjdes inte förren kl. 20.45 Blir undersökt av läkaren. Planeras en EDA - Ryggbedövning.
  • Bm byte till barnmorskan som tatt hand om min moster som gick bort bara några månader tidigare. Precis som det var ödet eller Ann-Britt som sett till att hon skulle jobba just denna dagen jag var där.
  • 22.00 Tappas på urin då jag inte längre klarar gå till toaletten.
  • 22.01 Sammandragningar med 3 minuters intervaller, duration 45 sekunder. Höjer värkstimulerande droppet till det dubbla. Kontrolltappas på 200 ml urin. Livmodertappen är utplånad och jag är öppen 4 cm. Bebisens huvud är 2 cm ovanför spinae. Förberedd för EDA. Narkosläkaren meddelas och jag läggs i vänster sidoläge.
  • 2008-07-15 kl. 00.40 Öppen 7 cm. Bebisens huvud är 1 cm ovanför spinae. God effekt av EDA (Edan hjälpte mycket och det var skönt att få slappna av en stund!! Och mamma och Erik kunde få lite vila också de som vart uppe i så många timmar). Kommer upp och sätter mig på en hink.
  • 00.45 Sitter på hink - Härligt att kunna komma upp och kissa själv!! Började däremot känna av krystvärkar - Konstigt!
  • 02.05 Ligger på höger sida i förlossningssängen. Läkare konstaktas angående CTG. Sammandragningar med 2-3 minuters intervall, duration 45 sek. Svårt att få bra värkregistrering.
  • 02.35 Läkaren undersöker - livmodertappen utplånad och 10 cm öppen, en liten kant till höger. Bebisens huvud var nu vid spinae med en fostersvulst nedom ( = Vatskeansamlig under huden på bebisens skalle som uppstår efter att vattnet har gått. Ju större trycket vart på huvudet desto större blir svulsten. Man kan kolla vilken del av huvudet som kom ner genom förlossningsanalen genom att se vart svulsten på huvudet sitter. Svulsten brukar försvinna efter något dygn efter förlossningen). Beslut tas om laktat.
  • 02.42 laktat
  • OPERATIONSBERÄTTELSE!! Hotande fosterasfysi (=bebisen hotas av syrebrist). läkaren kan inte känna någon panna på bebisen när hon  känner efter. Föregående fosterdel palperas i kronbjudning med sutur i snedvidd och vertex vid spinae. Fostersvulst nedanför spinae. Värkarna är korta och ineffektiva. Värkarna stimuleras med Oxytocin infision. Hjärtfrekvens 100 - 160 slag/ minuten. Hjärtfrekvensvariabillitet är 5-25 slag/minuten. Stormar in personal -  Försök med sugklocka påbörjas kl. 02.54 Är tungt och utförs med yttre press, 2 dragningar. Stormar in fler personal. Försöken misslyckades och det slutade med att de körde iväg mig till operation för kjejsarsnitt med en gång. RÄDDA MIN BEBIS!!!! - Skriker jag minst hundra gången känns det som. Erik och mamma försvinner, vet inte vart de är alls och har iof ingen större tanke på det. Vill bara att mitt barn ska få leva!! Är sååå RÄDD! Skräcken griper tag i mig!! Tur att den snälla killen var med mig när jag sövdes, han gjorde mig lugnare.
  • URAKUT SECTIO = urakutkjejsarsnitt el katastrofsnitt. - Blir nedsövd (narkos), normal mängd klart fostervatten, barnet ligger i huvudbjudning ovanför spinae och plockas upp med lätthet. Moderkakan lösses lätt och spontant. De sydde ihop och allt gick hyfsat bra med min kropp. Blödde 500 ml, fick infektionsprofylax * 1 och en gång senare + Inf.Flagyl + 1. De satte en KAD perop. Och det finns inga tecken på läckage när de undersöker detta. Sectio påbörjas kl. 03.10 och avslutas kl. 04.00.  

Mer kommer...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bergenstråle - 5 april 2011 20:19

Är i v.36 nu och känner mig allmänt höggravid. Konstigt värre :P ;)   Räcknar ner nu och kom på att det är max 6 veckor kvar tills vi sitter där med vår lilla dotter i famnen. Tiden går både fort och långsamt på en och samma gång.   Ngt som g...

Av Bergenstråle - 22 mars 2011 19:28

Har ingen lust alls att blogga för tillfället. Återkommer då jag får lite mer ork ;) ...

Av Bergenstråle - 18 mars 2011 22:19

Får skriva här i morgon då jag efter underbara nyheter, firande, fika och svåra förvärkar är alldeles slutkörd!! God natt världen ;)    ...

84

Av Bergenstråle - 17 mars 2011 18:38

   Oj 84 besökare på bloggen bara idag! Snacka om rekord!! Här kommer ett litet recept som är egen påhittat igår för att fira detta: Renskavsgryta med ris, rårörda lingon och grönsallad Bryn renskav - vi hade 750 g = 3 packet (hittas...

Av Bergenstråle - 17 mars 2011 15:16

Läkaranteckning -   Patienten har efter sina aurorasamtal bestämt sig för att hon kan tänka sig vaginal förlossning om den startar spontant före vecka 42+0. Hon vill inte bli inducerad (igångsatt) och jag erbjuder henne electivt sectio (planerat...

Presentation


Mitt vardagliga liv som fru, mor och gravid...

Här kan ni skriva av er till mig...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards